8 oktober 2013

Förvaring av swatchstickor

Jag funderar ofta på hur jag kan förbättra förvaringen av mina swatchstickor. I början hade jag dem på de där metallpinnarna som medföljer, det är ju både tjusigt och överskådligt. Mitt problem när jag hade swatchat nya var att det blev för jobbigt att sätta dem på metallpinnarna, att behöva ta bort och sätta på stickorna för att få dem i nyansordning blev för omständigt. Efter det kom jag på idén att förvara dem i en vit rund ask, jag satte i kartongbitar och skapade olika fack. Det fungerade jättebra, det var både överskådligt och lätt att sortera in nya stickor. På senaste tiden har dessvärre stickorna blivit för många och de får inte längre plats i den runda asken. Har funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra utan att ta tag i det, var inne på att köpa en bestickinsats till min Helmer och förvara stickorna där eller på att bygga någon egen variant. Nu har jag dock gjort en annan lösning, den känns visserligen fortfarande temporär men det duger just nu. Jag har sorterat de tidigare icke sorterade stickorna och det slutade med nio stycken högar med stickor:

Röda och orangea
Vita, nude, beigea, gråa, bruna, svarta, silver och guld
Lila
Neoner
Rosa
Holosar
Gröna, blåa och gula
Strukturlack
Övriga glitterlack

De finns alltså lite olika kategorier baserade på färg och finish. Sorteringsstrategin är jag nöjd med, den funkar bra för mig. Efter att ha sorteringen klar för mig gjorde jag små buketter av varje hög med stickor och knöt ett band runt dem. Sedan placerade jag alla buketter i en svart korg. Det känns bra att ha fått lite ordning även om jag vet att jag nog vill ändra på det i framtiden. Har ni några tips? Hur förvarar ni era stickor?

Förvaringen innan, den vita runda asken och stickorna som inte fick plats:
















Det nya förvaringssystemet, buketter med swatchstickor i en liten korg:

4 kommentarer:

  1. Det var ett smart sätt att förvara dem, och på ett synligt sätt. Jag måste ta itu med att swatcha mina lack på stickor, det känns som ett mastodont jobb bara, så jag skjuter upp det jämt, fast jag har stickor hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy bubblan! Då har du lite att göra framöver :)
      Det är väldigt skönt när det är klart! Jag tycker det är himla smidigt att titta på stickorna, speciellt när jag ska göra nail art.

      Radera
  2. Borde kanske göra detta!! Men då måste jag skaffa stickor först ;) tips på bra säljare?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag! Jag har köpt från två olika säljare på Ebay, båda har fungerat bra, utan strul och har vettiga priser. Säljarna heter hkiron-aus och toptradeshopchain.

      Radera

Kommentarer är alltid roligt, lämna gärna en innan du går!
Eventuell reklam raderas.